KUST−KunskapUndervisningSpecialpedagogikTeamarbete
Jag såg en intressant fråga i Läraren: Har du som är klasslärare i en finlandssvensk skola en idé om en bok som du vill ta in i undervisningen utgående från de nya läroplansgrunderna?
Läsambassadören Katarina von Numers vill samla lärare kring ett projekt där man ska utarbeta pedagogiskt material till både fakta och fiktion. Du kan hittar mer om det här. 8.3.2016 P-OR
Liv, lust och passion!
Bodil Jönsson är författare med fokus på barn och inlärning och föreläser om barns läs- och skrivinlärning. Hon menar att det krävs utmaningar på barnens egen nivå, att de får uppleva segrar istället för att möta motgångar och nederlag.
Kolla hur detta energiknippe till lärarinna konkret jobbar utgående från teorin avkodning x förståelse = läsning>>>>>
eller
Dyslexi är läs- och skrivsvårigheter, men läs- och skrivsvårigheter är inte alltid dyslexi. Hur hänger detta ihop? så här säger Samuelsson >>>>
Jag har också tänkt
på vardagen i klassen och lysrören som ger ett hårt sken. Vi igen har bytt ut
de vanliga lysrören till lysrör med ett mildare sken, i en del av klasserna.
Eftersom borden och pulpeterna är av ljust trä har eleverna också möjlighet att
välja ifall de vill lägga ett underlag av konstläder på pulpeten som gör att
ljuset inte reflekteras och eventuellt gör det lättare att läsa. Klassläraren
kan också använda kopieringspapper med en ton av vanilj. 16.4.2015 AB
A propos Earth Hour:
Hälsningar från en som trivs bättre utan
lysrör!
Jag trycker som regel aldrig på den översta
strömbrytaren.
Ljuset i klassrummet är behagligare om inte
alla strålkastare bländar.
Så man kan ju undra hur mycket annat runt om
oss som egentligen inte behövs.
Först läggs det ner en massa pengar på saker
som "behövs"
sen skall man spara, avstå si eller så lång
tid för att man vill värna om miljön eller något annat.
Visst är det härligt med beslutsfattare och
innovativa innovatörer som tänker efter - efteråt! M L-B
Idag användes ordet "klädstreck" i en av
textuppgifterna i tvåornas matteprov. Det var flera som inte förstod vad det
var frågan om…. Klädstreck är ordet jag använder, men jag är också bekant med
tvättlinan. Jag har två ord för samma sak och jag kan välja vilket jag
använder.
Det här är inte första gången jag får undrande
frågor om helt vanliga s-v-e-n-s-k-a ord. Ett bra sätt att lära sig ord är att
läsa.
Någon kanske minns att jag för en tid sedan föreslog att ni skulle fråga
papporna till eleverna i era klasser om någon kan tänka sig att berätta om sitt
läsande på Öppet Hus-dagen. Har ingen nappat börjar det vara dags för en liten
påminnelse. Det finns en bra tanke bakom idén att det skall vara pappor och
inte mammor. Jag tror inte jag behöver förklara vilken.
Om ni inte får någon respons efter er andra lockande inbjudan till papporna att
inspirera barnen till att börja läsa, så puffar ni en tredje gång. Hjälper inte
det tar ni till stora artilleriet.
M L-B
Här
kommer hälsningar från kulturgruppen!
Vi
tycker att vi borde uppmärksamma Tove Jansson och det tänkte vi att vi kan göra
bl.a. med en muminutställning.
Rebecka
har gjort underbara muminmålningar på stenar. Hoppas de kan få glädja oss alla
på utställningen!
Varje
årskurs kan själv fundera ut vad för skoj de kan hitta på.
Vi har planerat
att inleda läsveckorna på öppethusdagen. Kanske anslagstavlorna utanför
klassrummen kunde vara dekorerade med något muminaktigt… Sedan fyller vi på
längs med våren och låter utställningen växa.
Vi
kanske kan säga att vi muminifierar skolan!
Läsveckorna
avslutas med muminmaskerad!
Undrar
vilken av figurerna som kommer att figurera mest bland oss i lärarrummet.
Utställningen
fortsätter naturligtvis fastän läsveckorna avslutas. Vi plockar ner den någon
gång i april/maj tänkte vi.
Under
öppethusdagen tänkte vi att vi tar fasta på läsambassadörens (E.R.) uppmaning
att fästa uppmärksamhet vid papporna och deras läsning.
Du som
klasslärare kan efterlysa förslagsvis tre pappor som vill ställa upp i er klass
och berätta om sitt läsande, då och nu. De kan t.ex. också läsa något högt för
barnen (favoritsagan från egen barndom...) och alla andra som just då råkar
befinna sig i klassrummet. Ge dem 10 – 15 minuter var.
Vi
fotograferar papporna och så kan vi göra ett härligt bildcollage eller något
annat roligt!
Det här
är ett förslag.
Åtminstone
en av oss har redan testat på det med mycket gott resultat!
Maria Lasén-Back
Nu är tipsrundan i
full gång i vårt personalrum, det är roligt att följa med hur många i
personalen är engagerade i att fundera och klura, vilket bokpaket som
hör ihop
med vem. Ulrica, jag kan inte avslöja vilka böcker som finns i mitt bokpaket
men så mycket att jag valt ut två som påminner mej om min barndom och sedan
skönlitteratur som jag uppmärksammat i vuxen ålder. En av mina favoriter är
ändå författaren Theodor Kallifatides som kom till Sverige från Grekland på
1960-talet. Kallifatides använder en mycket vacker svenska när han skriver, en
svenska som jag njuter av att läsa. Vilken skönlitteratur föredrar du/ni? 28.1.2015 AB
Det låter som ett intressant sätt att delge
varandra böcker på. Skulle vara spännande att höra vilka böcker som inspirerat
dig!
I min hög skulle boken "Att följa lärande: formativ bedömning i
praktiken" (av Dylan William) ligga. Den läser vi gemensamt i kollegiet
just nu. Boken delades upp på 3 terminer och vi läser ett kapitel i taget till
vissa bestämda datum, då vi avsätter ett lärarmöte (eller en del av ett möte)
för att diskutera det lästa. Det är väldigt givande! 2015-01-19 UÅ
Hej Ulrika, det var
roligt att höra eller se dej i skrift. Det du skrev om tiden i Åbo och hur
mycket vi lärde oss har också jag tacksamt tänkt tillbaka på då och då.
Vi lärare försöker på
olika sätt inspirera elever till läsning, men varifrån får vi vår inspiration
till att läsa? Efter att jag hörde hur några kolleger i en skola i Pargas hade
inspirerat varandra tog jag modell av dem. I fredags på lärarmötet berättade jag
att jag utsett mej till koordinator. Alla de i personalen som vill vara med får
ge mej, tre till fem böcker/skrifter som har inspirerat eller påverkat, betytt
eller betyder något för dem. Böckerna binds ihop och t.ex. Ulrikas hög
ges nr 1, Annikas hög nr 2 osv. sedan sätts högarna i personalrummet och alla
är med och klurar ut vem i personalen högarna hör ihop med. 11.1.2015 AB
När jag läste Annikas
fråga om ”femfinger-regeln” slog det mig hur priviligierade vi är som fick lära
oss så många lässtrategier när vi jobbade på Cygnaeusskolan. I Sverige har man
nu under de senaste åren börjat uppmärksamma läsförståelsestrategier, inte
minst genom Barbro Westlunds bok ”Att undervisa i läsförståelse” (Natur och
kultur). När jag läste boken kände jag igen väldigt mycket av det som jag fick
lära mig för så där en 15 år sedan i Åbo!
I projektet ”En läsande klass” (www.enlasandeklass.se) återkommer många av
dessa strategier. Tre av mina forna kollegor på Sätraskolan i Stockholm är
medförfattare till materialet. (Materialet finns för övrigt gratis på nätet
åtminstone detta läsår. Där finns bland annat fina illustrerade affischer till
strategierna som man kan skriva ut.) Samma kollegor fick även förmånen att
föreläsa om läsförståelsestrategier i Finland i höstas. Trevligt med samarbete
över landsgränserna. Samtidigt hoppas jag att kunskapen om och erfarenheter av
läförståelsestrategier lever kvar och sprider sig i Svenskfinland, så man inte
behöver ”återimportera” dem från grannlandet i väster. 2015-01-05 Ulrika Åström
Tack för din kommentar till min kolumn! Det är alltid roligt att få
respons. I den här texten leker jag med olika lärarstereotyper, men
naturligtvis är det så att vi lärare alla kan känna igen oss i flera av dem.
Jag är glad att du lyfter fram det val du har gjort, att vara professionell och
dela med dig. För det är just ett val det handlar om. Och du är själv ett bevis
på att det har varit ett gott val - inte bara för dina kolleger utan minst lika
mycket för dig själv. 12.12. Katarina von Numers-Ekman
Bästa Katarina von Numers-Ekman. Jag
läser din kolumn i Läraren 4.12.2014 http://www.fsl.fi/lararen : Dela gärna med
dig. Jag har varit alla du beskriver: entusiastisk omgiven av entusiasm,
ensam, den som delar med sig eller så icke, isolerad. Jag har hört kollegan
genom väggen och hörts genom dörren. Och jag har sett effekten av att jag
bestämt mig för att vara den professionella, den som kan och vill dela med sig.
– Ett av glädjeämnena med att ha en lång karriär är att möta lärarpraktikanter om och om igen
och kolleger som jag fått vara entusiastisk tillsammans med.
Tack för det Katarina och tack för din tankeväckande kolumn. a-ss 10.12.2014
Femfingerregeln har jag inte använt med elever på länge så därför ville jag
fråga dej och friska upp mitt minne. Under hösten har jag tagit upp olika
anteckningssätt med eleverna i åk 3. Jag började med att tillsammans med
eleverna fundera över hur vi gör för att komma ihåg. Sedan presenterade jag
vilka anteckningssätt vi kommer att använda. I klassen har vi utgått från
texter ur Miljö och Natur boken. Först har vi tittat på uppslaget, rubriken och
underrubrikerna, bilderna och bildtexterna, text skriven med fet stil och läst
igenom rutan som sammanfattar texten och sedan har jag, eller någon annan vuxen
i klassen läst igenom hela texten. Eleverna har fått följa med i texten i sin
egen bok eller på tavlan. Efterhand som vi läst ett stycke har vi funderat över
vad som är viktigt i stycket och antecknat i häftet. 30.11.2014 AB
Du
kan ju berätta för sexorna att du inte hinner läsa allt du vill idag. För att
hinna med så mycket som möjligt har du försökt lära dig att hitta nyckelord
och snabbt kolla vad
texten handlar
om och
hur den är uppbyggd.
Om du
bestämmer dig för att läsa den tänker du hela tiden på varför har
skribenten skrivit så här? Vill hen påverka mig? Vad står det mellan raderna?
Och så kan jag inte låta bli att tänka om det stämmer. Har
någon annat påstått detsamma som stöder textens påståenden? Och tycker jag
likadant? Var kan jag få reda på vad andra tycker? 18.11.2014 por
Vi har två tungviktare på öppningssidan:
Mogens Jansen från Danmark och Ulla-Britt Persson från Sverige (som jag vill
återkomma till). Jag lyssnade på Mogens på YouTube; en analytisk syntes på
4:32. Jag presenterar visuellt läsning för föräldrar och kolleger med stöd
av Hoover & Gough’s Simple view of reading (1990) och Lundberg&
Herrlin’s Läsutvecklingens fem dimensioner (2003). Mogens Jansen ger en
återblick, utvecklar modellerna och tar oss till dagens multilitteracitet: Från
teknisk läsning, avkodning till den avgörande förståelsen som skapar
läslust och motivation. Läsaren utvecklar en realistisk tillit till sin
läsförmåga och läsningen blir brukt! Funktionell läsning för glädje, fakta, och
för livet. De senaste decennierna har breddat läsningen så att den inte längre
endast är pappersläsning utan baseras på ett långt bredare medieutbud. Lyssna på
klippet! Jag kommer strax att ge
återkoppling åt sjätteklassarna på deras läsutveckling. Jag kommer att använda
nämnda modeller och försöker utveckla diskussionen till funktionell läsning.
Förslag på vad jag ska ta upp med dem? 18.4.2014 A-S Selin
Femfingerregeln: slå upp boken och börja läsa. Sätt
upp ett finger för varje ord som är svårläst eller som du inte förstår. Om du
finner fem sådana ord på en sida ska du slumpmässigt slå upp en annan sida
och börja läsa igen. Möter du åter fem svårlästa ord, har alla handens fingrar
i vädret, då behöver du tänka till. Kanske boken är för krävande för dig? Om du
väldigt gärna önskar läsa i den trots allt kan du gott välja boken och bläddra
i den, men välj gärna en annan också, en som inte har fem eller flera
svårlästa ord per sida. Om du inte finner ett enda ord som utmanar dig kanske
du kan finna en som utmanar och ger dig lite mera. Så här tillämpar jag
femfingerregeln. Hur gör Du? 11.11.2014 Ann-Sofie Selin
Inspirerad av ELINET seminariet i onsdags reflekterade
jag över hur jag som lärare behöver använda mig av olika metoder och strategier
i min undervisning för att nå alla elever. Under min tid som lärare i Åbo lärde
jag mig en hel del lässtrategier, en av dem var Femfingerregeln men hur
gjorde man? 8.11.2014 AB
Speciallärarens yrkesroll är i förändring.
Vi bygger alltnog på vår kunskap och kunnandet. För att dessa ska komma
eleven tillgodo behöver vi utveckla vår roll som handledare av elevens lärare,
av eleven och av varandra. Gå till konferenssidan och rulla-skrolla
ner tills du kommer till fotografiet av huvudtalarna på Vasakonferensen
Gemensamma vägar. Där intill finns presentationer att inspireras av. 11.11.2014
Ann-Sofie Selin
I fliken här på sidan
som heter Presentationer, hittade jag Ann-Sofies föreläsning som du hade i
Bergen 20.10.2014. När jag läste igenom den påmindes jag om flera saker, den
tidiga insatsen, förebyggande specialundervisning och att specialläraren jobbar
med alla elever i skolan. Jag behöver också komma ihåg att vi lär oss olika och
att vi har olika styrkor och olika behov, det är det som är utmaningen i vårt
jobb i skolan . Det ska bli intressant att höra något från dagarna i Vasa,
själv söker jag mig till Helsingfors på onsdag för att höra mera om ELINET och
ett kommande Finländskt läsnätverk. Annika Björk
Tillhörighet, professionell utveckling och reflektion
– tre ben att stå och gå stadigt på. Tillhörighet; specialläraren tillhör ett
kollegium som står för praktisk tillämpning och sin utbildningsenhet som står
för teorin. Växelverkan dem emellan genom lärarutbildningen är en av våra
finländska styrkor. Vi behöver förstärka den till nytta för både
utbildningen och skolan. Professionell utveckling sker exempelvis genom
deltagande i konferenser. Jag ska delta i den nordiska specialpedagogiska
konferensen Gemensamma vägar i Vasa på Academill i två dagar, temat är
Specialpedagogisk handledning. Reflektion; skriver ner mina förväntningar på
Vasadagarna medan tåget rullar norrut. Teori och praktik med insikt och respekt
för varandra. Och modeller för den specialpedagogiska handledarrollen. Det ser
jag fram emot. Ann-Sofie Selin
***
Just innan jul var jag
med om tröskelpedagogik i årskurs 2, i och för sig kunde det ha varit vilken
klass eller vilken grupp som helst.
Vet du vad jag pratar
om?
4.2.2017 AB
Idag användes ordet "klädstreck" i en av
textuppgifterna i tvåornas matteprov. Det var flera som inte förstod vad det
var frågan om…. Klädstreck är ordet jag använder, men jag är också bekant med
tvättlinan. Jag har två ord för samma sak och jag kan välja vilket jag
använder.
Det här är inte första gången jag får undrande
frågor om helt vanliga s-v-e-n-s-k-a ord. Ett bra sätt att lära sig ord är att
läsa.
Någon kanske minns att jag för en tid sedan föreslog att ni skulle fråga papporna till eleverna i era klasser om någon kan tänka sig att berätta om sitt läsande på Öppet Hus-dagen. Har ingen nappat börjar det vara dags för en liten påminnelse. Det finns en bra tanke bakom idén att det skall vara pappor och inte mammor. Jag tror inte jag behöver förklara vilken.
Om ni inte får någon respons efter er andra lockande inbjudan till papporna att inspirera barnen till att börja läsa, så puffar ni en tredje gång. Hjälper inte det tar ni till stora artilleriet.
M L-B
Någon kanske minns att jag för en tid sedan föreslog att ni skulle fråga papporna till eleverna i era klasser om någon kan tänka sig att berätta om sitt läsande på Öppet Hus-dagen. Har ingen nappat börjar det vara dags för en liten påminnelse. Det finns en bra tanke bakom idén att det skall vara pappor och inte mammor. Jag tror inte jag behöver förklara vilken.
Om ni inte får någon respons efter er andra lockande inbjudan till papporna att inspirera barnen till att börja läsa, så puffar ni en tredje gång. Hjälper inte det tar ni till stora artilleriet.
M L-B
Här
kommer hälsningar från kulturgruppen!
Vi
tycker att vi borde uppmärksamma Tove Jansson och det tänkte vi att vi kan göra
bl.a. med en muminutställning.
Rebecka
har gjort underbara muminmålningar på stenar. Hoppas de kan få glädja oss alla
på utställningen!
Varje
årskurs kan själv fundera ut vad för skoj de kan hitta på.
Vi har planerat
att inleda läsveckorna på öppethusdagen. Kanske anslagstavlorna utanför
klassrummen kunde vara dekorerade med något muminaktigt… Sedan fyller vi på
längs med våren och låter utställningen växa.
Vi
kanske kan säga att vi muminifierar skolan!
Läsveckorna
avslutas med muminmaskerad!
Undrar
vilken av figurerna som kommer att figurera mest bland oss i lärarrummet.
Utställningen fortsätter naturligtvis fastän läsveckorna avslutas. Vi plockar ner den någon gång i april/maj tänkte vi.
Utställningen fortsätter naturligtvis fastän läsveckorna avslutas. Vi plockar ner den någon gång i april/maj tänkte vi.
Under
öppethusdagen tänkte vi att vi tar fasta på läsambassadörens (E.R.) uppmaning
att fästa uppmärksamhet vid papporna och deras läsning.
Du som klasslärare kan efterlysa förslagsvis tre pappor som vill ställa upp i er klass och berätta om sitt läsande, då och nu. De kan t.ex. också läsa något högt för barnen (favoritsagan från egen barndom...) och alla andra som just då råkar befinna sig i klassrummet. Ge dem 10 – 15 minuter var.
Vi fotograferar papporna och så kan vi göra ett härligt bildcollage eller något annat roligt!
Det här
är ett förslag.
Du som klasslärare kan efterlysa förslagsvis tre pappor som vill ställa upp i er klass och berätta om sitt läsande, då och nu. De kan t.ex. också läsa något högt för barnen (favoritsagan från egen barndom...) och alla andra som just då råkar befinna sig i klassrummet. Ge dem 10 – 15 minuter var.
Vi fotograferar papporna och så kan vi göra ett härligt bildcollage eller något annat roligt!
Åtminstone
en av oss har redan testat på det med mycket gott resultat!
Maria Lasén-Back
Nu är tipsrundan i
full gång i vårt personalrum, det är roligt att följa med hur många i
personalen är engagerade i att fundera och klura, vilket bokpaket som
hör ihop med vem. Ulrica, jag kan inte avslöja vilka böcker som finns i mitt bokpaket men så mycket att jag valt ut två som påminner mej om min barndom och sedan skönlitteratur som jag uppmärksammat i vuxen ålder. En av mina favoriter är ändå författaren Theodor Kallifatides som kom till Sverige från Grekland på 1960-talet. Kallifatides använder en mycket vacker svenska när han skriver, en svenska som jag njuter av att läsa. Vilken skönlitteratur föredrar du/ni? 28.1.2015 AB
hör ihop med vem. Ulrica, jag kan inte avslöja vilka böcker som finns i mitt bokpaket men så mycket att jag valt ut två som påminner mej om min barndom och sedan skönlitteratur som jag uppmärksammat i vuxen ålder. En av mina favoriter är ändå författaren Theodor Kallifatides som kom till Sverige från Grekland på 1960-talet. Kallifatides använder en mycket vacker svenska när han skriver, en svenska som jag njuter av att läsa. Vilken skönlitteratur föredrar du/ni? 28.1.2015 AB
Det låter som ett intressant sätt att delge
varandra böcker på. Skulle vara spännande att höra vilka böcker som inspirerat
dig!
I min hög skulle boken "Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken" (av Dylan William) ligga. Den läser vi gemensamt i kollegiet just nu. Boken delades upp på 3 terminer och vi läser ett kapitel i taget till vissa bestämda datum, då vi avsätter ett lärarmöte (eller en del av ett möte) för att diskutera det lästa. Det är väldigt givande! 2015-01-19 UÅ
I min hög skulle boken "Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken" (av Dylan William) ligga. Den läser vi gemensamt i kollegiet just nu. Boken delades upp på 3 terminer och vi läser ett kapitel i taget till vissa bestämda datum, då vi avsätter ett lärarmöte (eller en del av ett möte) för att diskutera det lästa. Det är väldigt givande! 2015-01-19 UÅ
Hej Ulrika, det var
roligt att höra eller se dej i skrift. Det du skrev om tiden i Åbo och hur
mycket vi lärde oss har också jag tacksamt tänkt tillbaka på då och då.
Vi lärare försöker på
olika sätt inspirera elever till läsning, men varifrån får vi vår inspiration
till att läsa? Efter att jag hörde hur några kolleger i en skola i Pargas hade
inspirerat varandra tog jag modell av dem. I fredags på lärarmötet berättade jag
att jag utsett mej till koordinator. Alla de i personalen som vill vara med får
ge mej, tre till fem böcker/skrifter som har inspirerat eller påverkat, betytt
eller betyder något för dem. Böckerna binds ihop och t.ex. Ulrikas hög
ges nr 1, Annikas hög nr 2 osv. sedan sätts högarna i personalrummet och alla
är med och klurar ut vem i personalen högarna hör ihop med. 11.1.2015 AB
När jag läste Annikas
fråga om ”femfinger-regeln” slog det mig hur priviligierade vi är som fick lära
oss så många lässtrategier när vi jobbade på Cygnaeusskolan. I Sverige har man
nu under de senaste åren börjat uppmärksamma läsförståelsestrategier, inte
minst genom Barbro Westlunds bok ”Att undervisa i läsförståelse” (Natur och
kultur). När jag läste boken kände jag igen väldigt mycket av det som jag fick
lära mig för så där en 15 år sedan i Åbo!
I projektet ”En läsande klass” (www.enlasandeklass.se) återkommer många av dessa strategier. Tre av mina forna kollegor på Sätraskolan i Stockholm är medförfattare till materialet. (Materialet finns för övrigt gratis på nätet åtminstone detta läsår. Där finns bland annat fina illustrerade affischer till strategierna som man kan skriva ut.) Samma kollegor fick även förmånen att föreläsa om läsförståelsestrategier i Finland i höstas. Trevligt med samarbete över landsgränserna. Samtidigt hoppas jag att kunskapen om och erfarenheter av läförståelsestrategier lever kvar och sprider sig i Svenskfinland, så man inte behöver ”återimportera” dem från grannlandet i väster. 2015-01-05 Ulrika Åström
I projektet ”En läsande klass” (www.enlasandeklass.se) återkommer många av dessa strategier. Tre av mina forna kollegor på Sätraskolan i Stockholm är medförfattare till materialet. (Materialet finns för övrigt gratis på nätet åtminstone detta läsår. Där finns bland annat fina illustrerade affischer till strategierna som man kan skriva ut.) Samma kollegor fick även förmånen att föreläsa om läsförståelsestrategier i Finland i höstas. Trevligt med samarbete över landsgränserna. Samtidigt hoppas jag att kunskapen om och erfarenheter av läförståelsestrategier lever kvar och sprider sig i Svenskfinland, så man inte behöver ”återimportera” dem från grannlandet i väster. 2015-01-05 Ulrika Åström
Tack för din kommentar till min kolumn! Det är alltid roligt att få
respons. I den här texten leker jag med olika lärarstereotyper, men
naturligtvis är det så att vi lärare alla kan känna igen oss i flera av dem.
Jag är glad att du lyfter fram det val du har gjort, att vara professionell och
dela med dig. För det är just ett val det handlar om. Och du är själv ett bevis
på att det har varit ett gott val - inte bara för dina kolleger utan minst lika
mycket för dig själv. 12.12. Katarina von Numers-Ekman
Bästa Katarina von Numers-Ekman. Jag läser din kolumn i Läraren 4.12.2014 http://www.fsl.fi/lararen : Dela gärna med dig. Jag har varit alla du beskriver: entusiastisk omgiven av entusiasm, ensam, den som delar med sig eller så icke, isolerad. Jag har hört kollegan genom väggen och hörts genom dörren. Och jag har sett effekten av att jag bestämt mig för att vara den professionella, den som kan och vill dela med sig. – Ett av glädjeämnena med att ha en lång karriär är att möta lärarpraktikanter om och om igen och kolleger som jag fått vara entusiastisk tillsammans med. Tack för det Katarina och tack för din tankeväckande kolumn. a-ss 10.12.2014
Bästa Katarina von Numers-Ekman. Jag läser din kolumn i Läraren 4.12.2014 http://www.fsl.fi/lararen : Dela gärna med dig. Jag har varit alla du beskriver: entusiastisk omgiven av entusiasm, ensam, den som delar med sig eller så icke, isolerad. Jag har hört kollegan genom väggen och hörts genom dörren. Och jag har sett effekten av att jag bestämt mig för att vara den professionella, den som kan och vill dela med sig. – Ett av glädjeämnena med att ha en lång karriär är att möta lärarpraktikanter om och om igen och kolleger som jag fått vara entusiastisk tillsammans med. Tack för det Katarina och tack för din tankeväckande kolumn. a-ss 10.12.2014
Femfingerregeln har jag inte använt med elever på länge så därför ville jag fråga dej och friska upp mitt minne. Under hösten har jag tagit upp olika anteckningssätt med eleverna i åk 3. Jag började med att tillsammans med eleverna fundera över hur vi gör för att komma ihåg. Sedan presenterade jag vilka anteckningssätt vi kommer att använda. I klassen har vi utgått från texter ur Miljö och Natur boken. Först har vi tittat på uppslaget, rubriken och underrubrikerna, bilderna och bildtexterna, text skriven med fet stil och läst igenom rutan som sammanfattar texten och sedan har jag, eller någon annan vuxen i klassen läst igenom hela texten. Eleverna har fått följa med i texten i sin egen bok eller på tavlan. Efterhand som vi läst ett stycke har vi funderat över vad som är viktigt i stycket och antecknat i häftet. 30.11.2014 AB
Du kan ju berätta för sexorna att du inte hinner läsa allt du vill idag. För att hinna med så mycket som möjligt har du försökt lära dig att hitta nyckelord och snabbt kolla vad texten handlar om och hur den är uppbyggd.
Om du bestämmer dig för att läsa den tänker du hela tiden på varför har skribenten skrivit så här? Vill hen påverka mig? Vad står det mellan raderna?
Och så kan jag inte låta bli att tänka om det stämmer. Har någon annat påstått detsamma som stöder textens påståenden? Och tycker jag likadant? Var kan jag få reda på vad andra tycker? 18.11.2014 por
Vi har två tungviktare på öppningssidan: Mogens Jansen från Danmark och Ulla-Britt Persson från Sverige (som jag vill återkomma till). Jag lyssnade på Mogens på YouTube; en analytisk syntes på 4:32. Jag presenterar visuellt läsning för föräldrar och kolleger med stöd av Hoover & Gough’s Simple view of reading (1990) och Lundberg& Herrlin’s Läsutvecklingens fem dimensioner (2003). Mogens Jansen ger en återblick, utvecklar modellerna och tar oss till dagens multilitteracitet: Från teknisk läsning, avkodning till den avgörande förståelsen som skapar läslust och motivation. Läsaren utvecklar en realistisk tillit till sin läsförmåga och läsningen blir brukt! Funktionell läsning för glädje, fakta, och för livet. De senaste decennierna har breddat läsningen så att den inte längre endast är pappersläsning utan baseras på ett långt bredare medieutbud. Lyssna på klippet! Jag kommer strax att ge återkoppling åt sjätteklassarna på deras läsutveckling. Jag kommer att använda nämnda modeller och försöker utveckla diskussionen till funktionell läsning. Förslag på vad jag ska ta upp med dem? 18.4.2014 A-S Selin
Femfingerregeln: slå upp boken och börja läsa. Sätt upp ett finger för varje ord som är svårläst eller som du inte förstår. Om du finner fem sådana ord på en sida ska du slumpmässigt slå upp en annan sida och börja läsa igen. Möter du åter fem svårlästa ord, har alla handens fingrar i vädret, då behöver du tänka till. Kanske boken är för krävande för dig? Om du väldigt gärna önskar läsa i den trots allt kan du gott välja boken och bläddra i den, men välj gärna en annan också, en som inte har fem eller flera svårlästa ord per sida. Om du inte finner ett enda ord som utmanar dig kanske du kan finna en som utmanar och ger dig lite mera. Så här tillämpar jag femfingerregeln. Hur gör Du? 11.11.2014 Ann-Sofie Selin
Inspirerad av ELINET seminariet i onsdags reflekterade jag över hur jag som lärare behöver använda mig av olika metoder och strategier i min undervisning för att nå alla elever. Under min tid som lärare i Åbo lärde jag mig en hel del lässtrategier, en av dem var Femfingerregeln men hur gjorde man? 8.11.2014 AB
Speciallärarens yrkesroll är i förändring. Vi bygger alltnog på vår kunskap och kunnandet. För att dessa ska komma eleven tillgodo behöver vi utveckla vår roll som handledare av elevens lärare, av eleven och av varandra. Gå till konferenssidan och rulla-skrolla ner tills du kommer till fotografiet av huvudtalarna på Vasakonferensen Gemensamma vägar. Där intill finns presentationer att inspireras av. 11.11.2014 Ann-Sofie Selin
I fliken här på sidan som heter Presentationer, hittade jag Ann-Sofies föreläsning som du hade i Bergen 20.10.2014. När jag läste igenom den påmindes jag om flera saker, den tidiga insatsen, förebyggande specialundervisning och att specialläraren jobbar med alla elever i skolan. Jag behöver också komma ihåg att vi lär oss olika och att vi har olika styrkor och olika behov, det är det som är utmaningen i vårt jobb i skolan . Det ska bli intressant att höra något från dagarna i Vasa, själv söker jag mig till Helsingfors på onsdag för att höra mera om ELINET och ett kommande Finländskt läsnätverk. Annika Björk
Tillhörighet, professionell utveckling och reflektion – tre ben att stå och gå stadigt på. Tillhörighet; specialläraren tillhör ett kollegium som står för praktisk tillämpning och sin utbildningsenhet som står för teorin. Växelverkan dem emellan genom lärarutbildningen är en av våra finländska styrkor. Vi behöver förstärka den till nytta för både utbildningen och skolan. Professionell utveckling sker exempelvis genom deltagande i konferenser. Jag ska delta i den nordiska specialpedagogiska konferensen Gemensamma vägar i Vasa på Academill i två dagar, temat är Specialpedagogisk handledning. Reflektion; skriver ner mina förväntningar på Vasadagarna medan tåget rullar norrut. Teori och praktik med insikt och respekt för varandra. Och modeller för den specialpedagogiska handledarrollen. Det ser jag fram emot. Ann-Sofie Selin
Just innan jul var jag
med om tröskelpedagogik i årskurs 2, i och för sig kunde det ha varit vilken
klass eller vilken grupp som helst.
Vet du vad jag pratar
om?4.2.2017 AB
När jag läste Annikas fråga om ”femfinger-regeln” slog det mig hur priviligierade vi är som fick lära oss så många lässtrategier när vi jobbade på Cygnaeusskolan. I Sverige har man nu under de senaste åren börjat uppmärksamma läsförståelsestrategier, inte minst genom Barbro Westlunds bok ”Att undervisa i läsförståelse” (Natur och kultur). När jag läste boken kände jag igen väldigt mycket av det som jag fick lära mig för så där en 15 år sedan i Åbo!
SvaraRaderaI projektet ”En läsande klass” (www.enlasandeklass.se ) återkommer många av dessa strategier. Tre av mina forna kollegor på Sätraskolan i Stockholm är medförfattare till materialet. (Materialet finns för övrigt gratis på nätet åtminstone detta läsår. Där finns bland annat fina illustrerade affischer till strategierna som man kan skriva ut.) Samma kollegor fick även förmånen att föreläsa om läsförståelsestrategier i Finland i höstas. Trevligt med samarbete över landsgränserna. Samtidigt hoppas jag att kunskapen om och erfarenheter av läförståelsestrategier lever kvar och sprider sig i Svenskfinland, så man inte behöver ”återimportera” dem från grannlandet i väster. 2015-01-05 Ulrika Åström
Det låter som ett intressant sätt att delge varandra böcker på. Skulle vara spännande att höra vilka böcker som inspirerat dig!
SvaraRaderaI min hög skulle boken "Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken" (av Dylan William) ligga. Den läser vi gemensamt i kollegiet just nu. Boken delades upp på 3 terminer och vi läser ett kapitel i taget till vissa bestämda datum, då vi avsätter ett lärarmöte (eller en del av ett möte) för att diskutera det lästa. Det är väldigt givande! 2015-01-19 UÅ